Most přes přehradu Orlík je hotový, první vlak přes něj pojede v pátek odpoledne

Červená nad Vltavou (Písecko) 28. listopadu (ČTK) - Nový most přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku je hotový, dostal jméno Schwarzenberský most. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 156 metrů a je tak největší v Česku. Vlaky přes něj budou moct jezdit rychlostí až 70 kilometrů za hodinu, na trať se vrátí nákladní doprava. Běžná doprava začne v pátek odpoledne, kdy v 17:06 vyjede osobní vlak z Tábora do Písku. Při dnešním slavnostním zahájení provozu to řekli novinářům zástupci ministerstva dopravy, železničářů a stavebních firem. Stavba začala v lednu 2022, celkové náklady dosahují téměř 685 milionů korun.

"Včera (středa) v odpoledních hodinách nás napadlo, že bychom ho mohli pojmenovat podle rodu Schwarzenbergů, který tu má navazující pozemky. My jsme hodně zasáhli do okolní krajiny, jezdila tu těžká nákladní technika, vycházeli nám vstříc. A tak se včera v podvečer rozhodlo, že se bude jmenovat Schwarzenberský most," řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nový most nahradil původní most z ocelové konstrukce z roku 1889. Kvůli nevyhovujícímu technickému stavu po něm nemohly jezdit nákladní vlaky a osobní musely jezdit pomaleji. Starý most je vedle nového a bourat se nebude kvůli památkové ochraně díla. Správa železnic v současnosti řeší bezúplatný převod vlastnických práv na spolek Viadukt, který jej hodlá spravovat a vytvořit z něj kulturní prostor a cyklostezku.

Minulý týden byla na novém mostě zatěžkávací zkouška, kdy na něj několikrát najely dvě lokomotivy s vozíkem naloženým panely o celkové váze zhruba 340 tun. Následně Správa železnic stavbu zkolaudovala a získala povolení k provozu od Drážního úřadu. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

"Dokončení mostu přinese cestujícím mezi dvěma významnými jihočeskými centry rychlejší jízdu vlakem a také větší pohodlí díky nasazení moderních souprav. Na trať se navíc může vrátit nákladní doprava. Most je připravený i na instalaci stožárů trolejového vedení v rámci výhledové elektrizace,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Na trati bude jezdit 35 osobních vlaků včetně sedmi moderních motorových vlaků RegioFox.

Most je dlouhý 316 metrů, nad dnem Vltavy je ve výšce 69 metrů. Základy se začaly budovat v lednu 2022. Ty jsou na táborské straně zasazeny hluboko do původní skalní stěny, kterou dělníci museli odstřelit. "Oblouk mostu se u paty klene pod úhlem téměř 45 stupňů a vede jím průchozí komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Museli jsme jej velmi důkladně vyztužit, což si vyžádalo přes 500 tun ocelové výztuže,“ řekl Aleš Gothard, ředitel a předseda představenstva společnosti Metrostav TBR. Odtěžili zhruba 10.000 metrů krychlových zeminy.

Následovala betonáž oblouku, po propojení oblouku se dokončila stavba mostovky nad obloukem. Spotřebovali přibližně 8000 metrů krychlových betonu. "Stavbařům zbývá dokončit jen terénní úpravy a rekultivaci území, tyto práce potrvají do jara příštího roku,“ řekl Svoboda.

Mostní železobetonové oblouky jsou duté. Podle stavařů to má své výhody. "Komora významně staticky odlehčuje celou konstrukci a zároveň umožní provádět po celou dobu životnosti mostu diagnostiku a pravidelné prohlídky přímo z jejího nitra,“ dodal stavbyvedoucí Metrostavu Roman Šimáček.

Celkové náklady jsou 684,98 milionu korun. Pro Správu železnic most postavily společnosti Metrostav TBR a Metrostav.

Zdroj foto: Správa železnic

 

 

 

Sledujete nás i na facebooku a už vám neutečou žádné aktuální informace https://www.facebook.com/budejovickyinfodenik